torsdag 22 december 2011

Hemmagjorda chokladpraliner

Oj oj oj... det här kommer att bli en god jul i alla bemärkelser...
Min fina pralinform kom igår och jag var så ivrig att jag redan hade börjat förbereda tillverkningen.

Pralin nummer 1 är nu klar och nummer 2 är på kylning... vill bara "ploppa" ut dem så jag får göra mer... mannen har redan muttrat över mitt pillande i köket... tyckte visst att jag hade för roligt medans han fick städa...
Nu är i alla fall huset städat, grannen inne och jag får förhoppningsvis snart starta med pralinsort nummer 3!!

Min nya leksak i köket


Mörk chokladpralin fylld med toffee
  • Mörk choklad
  • Kondenserad mjölk
Gör så här
  • Tag bort etikett och skrubba konservburken ren från klister
  • Lägg i en kastrull med lock och täck med vatten
  • Koka burken oöppnad i 2½-3 timmar
  • Det är viktigt att burken hela tiden är täckt med vatten så man kan få fylla på lite under tiden
  • Tag av från plattan och låt det hela svalna
  • Smält mörk choklad i ett vattenbad
  • Pensla pralinformen med den smälta chokladen
  • Ställ in i kylen tills chokladen stelnat
  • Upprepa 1-2 gånger (jag upptäckte att med en ganska mjuk fyllning behövs nog 3 penslingar, annars trycker man lätt sönder pralinerna)
  • Öppna konservburken
  • Fyll formarna med en klick kola
  • Ställ in i kylen och låt kallna
  • Bred eller pensla ett lager med smält choklad uppepå så hela pralinen är chokladtäckt
  • Ställ in i kylen
  • Tryck försiktigt ut pralinerna ur formen
  • Förvara i en burk med lock i kylen

Inte de vackraste kanske... men oj, vilka godingar!






2 kommentarer:

  1. Hej, litet för snygga för min smak, dvs det får gärna vara tydligare att de är hemmagjorda och spännande.
    Men jag förstod inte riktigt receptets gång - är det alltså den konserverade mjölken som blir till kola?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med dig till viss del :-)
      Ja det stämmer, det är den kondenserade mjölken som när man kokar den blir till en tjock kola. Rasande god till desserter över lag eller bara ringlad över glass! Lycka till

      Radera