måndag 13 februari 2012

Morbergska fisksoppan

Äntligen kom den så fram på bordet... Har varit med på matlistan i flera veckor nu men fått flytta på sig av en eller annan anledning.

 
Vi gjorde en "vardagsvariant" idag med bara lax.
Kommer att planera in den någon helg snart framöver och laga den igen men då lite mer som originalreceptet... lite lyxigare med olika sorters fisk, skaldjur och kanske lite musslor.
  • 600-700 g lax
  • ½ purjolök
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 2 selleristjälkar
  • 3-4 msk olivolja
  • 3 vitlöksklyftor
  • 3 dl vitt vin
  • 2-3 dl grädde
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 pkt saffran
  • 3 dl skaldjursfond (hade egen i frysen, recept finns här)
  • salt och vitpeppar
  • 1 knivsudd chilipeppar
Gör så här
  • Skär fiskfiléerna i ca 3 cm stora bitar
  • Skölj och strimla purjolöken
  • Skala och hacka löken
  • Hacka morot och selleri i små tärningar
  • Fräs lök, morot och selleri i olja i en gryta
  • Pressa i vitlöken
  • Tillsätt vin, grädde, tomatpuré, saffran och fond
  • Krydda med salt och peppar
  • Låt soppan sjuda ca 10 minuter
  • Lägg i fiskbitarna och koka upp soppan
  • Sänk genast värmen och låt sjuda några minuter (fisken ska inte koka sönder)
  • Tag soppan från värmen och låt den dra några minuter innan servering


Min dator ville inte riktigt samarbeta med mig... det var nära att det inte blev något recept idag.
Bild försöker jag inte mig på ens... texten var arbete nog ;)
Min lilla laptop säger nog att det är dags för oss båda att sova...
Godnatt!!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar