onsdag 3 oktober 2012

Grundrecept pajdeg II (matpaj) något "smalare"

Jag brukar variera mina pajer mellan två olika pajdegar... Den här och den jag ska beskriva nedan.

Den här innehåller inte alls lika mycket smör, en hel del mjölk och blir lite mer "brödig" i konsistensen. Kanske ett bra alternativ om man tycker att vanlig pajdeg blir degig och smörig...

  • 50 g rumstempererat Smör
  • 4 dl Vetemjöl
  • 1½ dl Mjölk
  • 2 tsk Bakpulver
Gör så här
  • Blanda alla ingredienser i en skål och knåda samman till en smidig deg
Använd den här degen till vilken fyllning du vill... Jag har provat den på alla mina matpajer.
Klicka här för att komma direkt till recepturvalet för paj
 
Som du kanske ser på kanterna
så blir den här degen något "fluffigare" än en traditionell pajdeg
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar