söndag 6 oktober 2013

Utmaning...

När jag handlar brukar jag gå runt i affären och insupa inspiration (förutom de gånger då jag panikhandlar och springer runt som en yr höna...).

I den affär jag oftast handlar finns det några roliga skyltar som jag brukar hålla utkik efter: Mat nära dig (dvs lokalproducerad mat) och Ät snart (mat som pga att sista-datumet närmar sig har nedsatt pris)

Det är just Ät-snart skyltarna som är de allra roligaste. Genom att dessa produkter har nedsatt pris kan jag komma över råvaror som jag annars inte skulle prova av en eller annan anledning.

Senast jag var och handlade hittade jag bland annat otroligt fina kycklingfiléer lokalproducerade och med kort datum... Alltså båda skyltarna hängde på den hyllan ;-)
Har väldigt höga förväntningar på dessa filéer :-) Nu har de i alla fall åkt ner i frysen i väntan på att få tillagas. Ytterligare ett tips i den här långa utläggningen, köp billig och bra mat, datumet går snart ut så då åker det in i frysen och voilá, Win-win-situation. Bra för ekonomin och för miljön :-)

Min utmaning nu som jag tänkte komma till är att bredvid den fina kycklingen låg även några ankfiléer med nedsatt pris... Har gärna velat prova laga anka, men vägrar betala massor med pengar för att jag eventuellt kommer att lyckas laga något oätbart och får pipa iväg till pizzerian för att rädda middagen...
Nu var ankan värd priset... I alla fall värd att våga prova misslyckas med... Blir det gott kanske jag köper till ordinarie pris nästa gång ;-)

Sagt och gjort, jag har hittat ett recept jag tänker prova... Rosastekt ankbröst med rotfruktsgratäng och rödvinssås...

Recept och betyg kommer förhoppningsvis inom kort :-D

Prova du också... Utmana dig själv och våga kliva utanför din bekvämlighetszon, det kan bli succé!!


2 kommentarer:

  1. Bra idé det skall jag testa. Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Kul att få inspirera och sprida goda idéer. Ha en fortsatt trevlig vecka!

      Radera