söndag 3 november 2013

Vaniljglass (utan glassmaskin)

Handlade igår efter jobbet och ner i kassen åkte en pytteliten (snygg) burk med vaniljpulver. Har länge gått och sneglat på den där burken men har bara inte slagit till... Nu fick jag ett infall och bara tog med den utan att tänka mer på det...
Men... sen jag kom hem har jag tänkt desto mer på den... vad ska jag hitta på med mitt nya pulver? :-)

Fick ett infall helt plötsligt... Är det lördag så är det... Klart vi ska ha efterrätt efter middagen!
Sagt och gjort, enkla ingredienser för att göra glass. Med det nyinköpta vaniljpulvret fanns nu allt (såklart går det att använda vaniljsocker istället...)

ca 4 port



  • 3 dl Vispgrädde
  • ½ dl Florsocker
  • 2 Ägg
  • ½ tsk Vaniljpulver (kan ersättas av 1 tsk Vaniljsocker)

Gör så här

  • Häll upp vispgrädde i en bunke
  • Vispa med elvisp tills grädden är ganska hårdvispad
  • Häll ägg, vaniljpulver (eller vaniljsocker) och florsocker i en bunke
  • Vispa ihop (helst med elvisp) så allt blandas ordentligt
  • Häll ner äggsmeten i vispgrädden
  • Vispa försiktigt (med elvisp på lägsta hastigheten) till en jämn smet
  • Ställ in glassmeten i frysen 3-4 timmar


Går såklart att använda glassmaskin,
 gör som ovan men när smeten är ihopblandad häller du ner den i maskinen och kör ca 20 minuter.


Om glassen är fryst mer än 4 timmar
kan det vara bra att ta fram den från
frysen en stund innan servering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar